Luxe jacht

Voor de test is een trillingsbron onder de geluidmeter geplaatst. De trillingsbron is een kleine elektromotor met aan de as een asymmetrisch gewicht, waardoor het geheel uit balans raakt en gaat trillen. Er is ook een meting over afstand gedaan, waarbij de trillingsbron op punt 'C' werd geplaatst en de geluidsmeter op punt 'E'. Met deze meting wordt extra aandacht besteedt aan het trillen van constructies over langere afstanden en het effect daarvan op het geluidsniveau. Zoals in de tabel te zien is, zijn de resultaten indruk­­wekkend. Voor­al met de wetenschap dat elke 3 dB verschil, een halvering van het geluidsniveau is.

MetingVoorNaVerschil 
A90,080,3-9,7dBA
B85,377,1-8,2dBA
C90,073,8-16,2dBA
D89,374,0-15,3dBA
E88,977,1-11,8dBA
C t/m E83,165,5-17,6dBA

 

Vanwege de bouwfase van het schip tijdens de meting, zijn meting A en B uitgevoerd op een vlakke spant tegen de romp. De overige metingen zijn op de vlakke vloer gedaan met een grotere overspanning van het aluminium. De geluids­reductie is in deze gevallen aan­merkelijk groter.

Alle metingen zijn piekmetingen over 20 seconden en een gemiddelde van 3 metingen. Uiteraard zijn deze metingen indicatief en niet zonder meer van toepassing op andere schepen, constructies en materialen. Het verschil tussen beide metingen is veel belangrijker dan de meting zelf. Deze test laat zien dat Decidamp SP150 significante geluidsreductie realiseert door trillingen van het onderliggende materiaal tegen te gaan. Hierdoor wordt het comfort in de constructie verhoogd (b.v. plezierjachten, verblijfshutten) evenals de veiligheid voor mensen die in een dergelijke omgeving moeten werken (b.v. werkboten, offshore constructies).

Heeft u interesse? Neem gerust contact met ons op.

© 2015 - 2024 Verotek | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel